Saturday, March 31, 2007

24



صباح الخير ، طبعا صباح جميل رائع ليوم من أيام الربيع على الرغم من انه ممكن يكون ممطر ، بعد أن ظن الناس انتهاء موسم الأمطار


و منذ 24 عاما كان نفس الصباح الربيعى الممطر و لكن المطر يومها كان شديدا و كان أول يوم ترى فيه عينى النور ؛ أول نفس أتنفسه ، كان يوم مولدى


تخيلوا لقد أكملت 24 عاما ، أنا نفسى لا أصدق هذا و لا أشعر أنى قد مررت بهذا القدر من السنين


لا أستطيع أن أتخيل نفسى و أنا طفلة صغيرة نصح الأطباء أباها ألا يقوم بتسجيلها بالسجل المدنى لانها ستموت لا محالة ، تخيلوا هكذا أجمع الأطباء و فى أحسن تصوراتهم لو عشت سأكون قزمة ، طبعا من يعرفنى يعرف أننى قزمة ، اليس 170 سم هو طول الأقزام ؟؟؟


أفتح ألبوم صورى و أحاول أن أقنع نفسى أن هذه الطفلة هى أنا


شىء غريب ان حجمى كاملا لا يكاد يوازى حجم ذراعى الآن_ حجمى و أنا فى اللفة طبعا


من المفترض الآن أننى راشده كبيرة 24 عاما كبيرة جدا


اهىء اهىء اهىء


و لكن الغريب أنى مازلت أشعر و كأنى طفلة أشاهد الرسوم المتحركة و أتابعها بحماس و ألعب على الكمبيوتر و أستمتع بما يتمتع به الأطفال


و على الرغم مما مر بى من نكبات الحياة الا اننى أحيانا أنسى ذلك و أحيا حياة طفلة عمرها 8 سنوات لا أكثر


لا أدرى ربما هذا من نعم الله على


اجلس الآن أفكر فى عمرى و أرانى متفردة منذ بداية حياتى


معظم الناس تولد بعد 9 اشهر و يولدوا برؤسهم يصرخون


اما أنا فولدت بعد 7 أشهر واقفة لا أصرخ و استغرقهم الأمر وقتا لاقناعى بالصراخ


و مرت سنين حياتى حلوها و مرها و مرت على لحظات نقمت فيها على حالى و ما يجرى لى و لكنى و للحق بأفعالى هذه أنكر نعم الله على


فلقد من على بأب و أم أنا أغلى عندهم من روحهم التى بين جنبيهم و رزقنى بأخين هما أغلى عندى من الدنيا و ما فيها


أما عن الأصدقاء فحدث و لا حرج ربنا يحفظهم ليا


و لذا أردت أن أشكر الله هذا اليوم على ما من به على من نعم


ملحوظة


طبعا مانكرش انى مقهورة لانى خلاص قربت أكمل ربع قرن بس عموما بعد كده هبدا فى العد التنازلى و مش هزود عمرى أبدا


يلا سلام كفاية عليكم كده دوشتكم بكلامى عموما البيت بيتكم و جبت التورته أهو


يعنى عملت اللى عليا


بالهنا و الشفا


18 comments:

tearwhispers said...

على فكرة انهاردة 1 ابريل
مش 31 مارس
البلوج ده بيعبط

قلب يحترق said...

جيتي و نورتي الدنيا
ونورتي حياتي
انتي هدية ربنا بعتهالي من السما
الحاجة الوحيدة الحلوة اللي حصلتلي وانا في طنطا و يارب تبقي معايا علي طول
يارب ميفرقناش ابدا ابدا ابدا
كل سنة و انتي احسن و احلي و اطيب و ارق من اللي قبلها
بحبك أوي

VEЯŎ said...

kol sana we 2nty teba we 3o2bal 100000000000 mosh 3aref homa kam fr bas yala 2nshala ma 3an 7ad 7wesh

كائن العزلة الكئيب said...

كل سنة و أنتى طيبة

إبـراهيم ... said...

كل سنـــة وإنتي أحلى وأجمــل شاهي ف الدنيـا يا شاهنده


حقيقي إنتي راااائـعـة .... وكل من يقترب منـك يلمـس هذه الروعة ، والصفـــاء ....

ربنا يخليكي لينـــا يا قمـر

gohayna said...

كل سنه وانتي بالف صحه وسعاده وفرحه تملا الدنيا
البلوج بتاعك دا فيه حاجه غريبه
وانا بتنقل بين الموضوعات بتاعتك حسيت فيه شبه بيني وبينك
يممكن علشان فيه قرب من الطريقه الي بنكتب بيها
مش عارفه والله بس اكيد فيه شبه

مره تانيه كل سنه وانتي طيبه
ابقي شيليي والنبي نصيبي من التورته

bRoKeN HeArT said...

kol sana wenty tayeba ya shahy.
w 3o2bal 100 million sana tekoony b se7a w salama
el mafrood ne3mel el yom da 3eed 3ashan geety w nawarty el donia

w bgad a7asees ra2e3a ely fel post da ,

الراقـــص مع الذئـــــاب said...

السلام عليكم
كلام جميل وروح تفائلية جميلة
زادك الله بركة في عمرك وجعل كل ايامك في طاعته ورضوانه
انا بقي من اربع شهور كملت الربع قرن....عارفة وقتها كان احساسي ايه؟؟؟
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.

ولا حاجة :)

بوست جميل وطريقة عرض لذيذة ومش مملة....اسمحيلي ابقي ضيف دائم في مدونتك...اتركك الان حتي استعرض بقية المدونة

R.R said...

Happy birthday
بس التورته موصلتنيش
:(
ربنا يباركلك فى عمرك وتعيشى طفله على طول
اسعدتنى زيارتك لى
واسعدنى اكتر انى ازورك فى المناسبه دى
تحياتى لكى

tearwhispers said...

هبة

و انت طيبة يا حياتى
انتى اللى أجمل هدية ربنا بعتها ليا
ربنا ميفرقناش ابدا
بحبك قوىىىىىىىىىىىىىى

فيرو

و انت طيب بس انا لو عشت السنين دى كلها يااااااااااااااه هلاقى مين اتكلم معاه
و لا انتم ناوين تعمروا معايا ؟؟

كائن العزلة

و انت طيب
نورت المدونة

ابراهيم

و انت طيب
بس ايه ده كده هتغر و مش هتعرف تكلمنى
ربنا يخليك

gohayna

و انت طيبة منورة المدونة
اتمنى تكررى زيارتك
فى مثل بيقول يخلق من الشبه اربعين بس يا ترى ممكن الافكار تتشابه
ممكن ؟
على العموم ده يشرفنى


broken heart

و انت طيب
منور مدونتك يلا مهو نفس الاسم
و طبعا هو عيد هيبقى اجازة السنة الجاية ان شاء الله

الراقص مع الذئاب

كل سنة و انت طيب متاخرة 4 شهور يلا مش مشكلة
و ازاى محستش بحاجة بعد مكملت ربع قرن؟
ممكن تحس بعد نص قرن ؟
يشرفنى طبعا انك تبقى ضيف فى مدونتى
تنورها

r.r

التورته فى اول البوست
ايه مش واضحة ؟
و انا اسعدنى جدا مرورك هنا

shady said...

السلام عليكم

للمرة الأولي أرد هنا .. بس والله مكان ظريف .. ازيكم عاملين ايه ؟
مين قال ان 170 سم طول الأقزام انا طولي 170 سم (وش غضبان ) .. عموما يا ستي كل سنة وانتي طيبة .. ربع قرن اهو عدا عليكي عقبال القرن التاني بعد الربع

تحياتي .. مدونة جميلة

raspoutine said...

كل سنة وانتى على طول طيبة
وشكرا على زيارتك ليا
تحياتى

محمد مصطفى said...

للأسف هو مروري الأول لكن لن يكون الأخير بالطبع
جميل إحساسك جدا
كل سنة و إنتي طيبة و متمتعة بنعم ربنا عليكي و شاكراه قدر الامكان عليها
تحياتي و اسمحيلي ألف جوة البلوج شوية
سلام

VEЯŎ said...

انتي عارفه انا داخل مخصوص علشان الصورة اللي انتي بتقولي عليها صورتك ايوه ايوه ماشي بس بحان الله الصورة اللي هنا غير الصورة اللي عند هبه يالا معلش نعديها بمزاجنا

Ahmed EIssa said...

170 سم طول اقزام؟
انتي بتهرجي؟
اولا كل سنة وانتي طيبة...انا جاي بكارت توصية ياباشا والله
24سنة..اهلا بيكي في عالم ال24..السنة دي مش عارف والله حتعدي اذاي..ربنا يسترها معانا جميعا
ربنا يخليلك اخواتك وهبه ويوفقك دايما
علي فكرة انا متابعك من زمان بس دي اول مرة اعلق عتدك
يلا سلام

Ahmed EIssa said...

نسيت..عارفه اني يوم عيد ميلادي ال24 وكان قريب عملت بوست اسمه برضه24؟
اصلي بحب المسلسل ده قوي..ياتري انتي بتشوفي المسلسل ده ولا صدفة.

tearwhispers said...

شادى

و انت طيب و انا بهزر هو فى قزم 170 سم ؟
متزعلش خالص

راسبوتين

و انت طيب ميرسى جدا على مرورك

مادو

و انت طيب ميرسى على ذوقك
و اتفضل البلوج بلوجك

vero

ماشى يا سيدى اتريق بقى الصورة دى و انا صغيرة عند هبة كنت كبرت شوية
ها عديها بقى

احمد عيسى

و انت طيب و انا سعيدة جدا بمرورك هنا
بس انت جاى بكارت توصية ؟
الوسايط هتشتغل يعنى ؟
بس بصراحة اسم البوست كان صدفة انا عارفه المسلسل بس مجاش فى بالى
اتمنى اشوفك فى المدونة تانى

MONDAHESH said...

كل سنة وانتي طيبة


بلوج رائع