Thursday, July 12, 2007

عندما نلمس الأحلام



عندما نلمس الأحلام عندها قد يصبح أى شىء حقيقه ، ما أجمل أن تتحول أحلامنا الى واقع نحياه ، نشعر به ، نراه نلمسه بأيدينا
اعتدت أن أحلم و لكنى كنت دوما أخشى أن أستيقظ من حلمى لأصطدم بواقع الحياه

حقا مرت بى أوقات كنت أخشى أن أتمنى أو أحلم بما قد يضيع منى
تركت أحلامى و طموحاتى تبعثرها الأيام و الظروف

تركت أحلامى تبتعد و تبتعد حتى أصبح لمسها مستحيلا

كان حلمى الوحيد منذ طفولتى أن أصبح طبيبة تمنيت أن أبنى مستقبل مختلف ، حقا كنت أشعر دوما أنى مختلفه و أنى قادره على تحقيق أحلامى لم احلم مثل صديقاتى بذاك الفارس يخطفنى أو يحمينى و لكنى حلمت أولا ببناء شخصيه و بناء مستقبل يجعلنى سبب لفخر أبى و أمى

ثم جاءت الفاجعة التى جعلت احلامى تفر من بين أصابعى كالماء

كان تحويلى من كلية الطب البشرى نهاية لكل احلامى
شعرت بعدم الرغبة فى الحلم او فى النضال من أجل المستقبل فقط شعرت بالرغبه فى الراحه بل و جاءت لى لحظات تمنيت فيها الراحة الابدية

و كان تحويلى لكلية طب الأسنان فقط كى أعوض أبى و أمى كى لا أدمر أحلامهم فى ابنتهم الكبيره كما تدمرت أحلامى
و كان فى نجاحى فى الكليه بتقديرات مرتفعه ماعوضهم و أعتقد انهم قد لمسوا أحلامهم بنجاحى برؤيتى سعيده غير مدمره
و لكنى حقا لم أشعر بالسعاده الا هذا العام
ذهبت لاتلقى تدريب عملى فى الاجازة فى مستشفى و على الرغم من توجسى فى البداية و خوفى من الاختلاط بالناس
الا أننى حقا أشعر أنى اقتربت من أحلامى و لأول مرة منذ 6 سنوات أشعر أنى أوشكت على تحقيق أحلامى
أشعر أن تخرجى أصبح قريبا و أنى لم أضع سنوات عمرى فى دراسه لا طائل منها بل انى مؤهله للتعامل مع الناس
و أنى أستطيع أن أفيد الناس بعلمى
أشعر حقا بشروق شمس الهدوء النفسى و التفاؤل فى حياتى
و أشعر أنى أوشكت على لمس أحلامى

11 comments:

أنا حر said...

انا اول تعليق مش مصدق نفسي
عموما كويس انك بتعرفي تحلمي والف مبروك انك قربتي تحققي الحلم ده لأن اصعب حاجة في الحلم تحقيقه صدقيني غلط اننا منحققش احلامن والغلط الاكبر اننا منحلمش
تحياتي ليكي ولبوستاتك الرائعة

tearwhispers said...

أحمد
الله يخليك و الله ده شىء يشرفنى انك أول تعليق عندى و سعيده جدا انك متابع مدونتى
و تحياتى ليك انت و بجد فرحانه ان البوست عجبك
انا عارفه انى مقصره معاك و مش بعلق عندك بس بجد انا لسه مش منتظمه فى دخول المدونات

الراقـــص مع الذئـــــاب said...

السلام عليكم
ازيك يا اختي الكريمة
البوست جميل جدا والتجربة جميلة
يمكن من كتر تغيير الاتجاه اللي عشت فيه اتعلمت حاجة جميلة اوي ياريت تسمعيها مني يا دكتورة

حبي الحاجة اللي الظروف وضعتك فيها
انا كان نفسي ادخل كلية العلوم
بحب المجال دا اوي وكان نفسي ابقي فيه
بس طبعا ازي انت جايب مجموع هندسة وتدخل علوم
انت اتجننت؟؟؟
علي فكرة انا بحب مجالي جدا ومجال دراستي اوي وبحب كلية هندسة
اقلمت نفسي علي الكلية وحبتها
بعد السنة الاعدادية جبت الحمد لله مجموع كويس واتفتحت ادامي جميع الاقسام
كالعادة دخلت القسم اللي انا مش عاوزه ..بس عشان كان مجموعه كبير
والحمد لله حبيت القسم واندمجت فيه
واتخرجت بعد رحلة فشل مهندس إتصالات...
ولله الحمد دخلت كلية الضباط الاحتياط بدون رغبة وإن شاء الله هتخرج بعد شهور ضابط في القوات الجوية
والحمد لله بحاول اني احب المجال اللي انا فيه
عارفة انا متوقع ايه بعد كدا؟؟؟
اني اشتغل داية في مستشفي للولادة
مش بعيد...من فيزيائي او كيميائي لمهندس إتصالات لضابط جوية.....تغيرات غريبة اوي واماكن ملهاش صلة ببعضها

بس مفيش في ايدي غير اني احب المجال اللي فيه....شئت ام ابيت

مجال طب الاسنان مجال جميل اوي علي فكرة وانا بنصح اختي اللي ناتيجتها الناهرده إن شاء الله انها تدخل اسنان
ربنا يوفقك فيه إن شاء الله ونسمع عنك كل خير
اعزريني علي الرغي الكتير بتاعي...بس موضوعك شدني لأني مفيش حد يقدر يتكلم فيه زيي
دمتي في خير وجزاكي الله خيرا علي تواجدك الجميل في مدونتي

DARK said...

جميل جدا أن تجدى سعادتك ... ممكن الزمن يكون مخبى لينا حاجات كتيرةnowit

DARK said...

معلش فى غلطة مطبعية فى الكتابه
أرجو ان تتقبلى مرورى

Ert3ashat said...

انتي دكتوره كمان :)
عايزين نعمل تجمع للدكاتره على البلوجر :)

ساعات والله الواحد بيحس كده انه عمره ضاع في حاجه بس اول مبيلمس فايده ليها حتى لو كانت صغيره بيحس قد ايه هو كان غلطان

توبيك مليان احاسيس :)

محمد مصطفى said...

عندما نلمس الأحلام
ندرك أهمية وجود أحلام أبعد نحلم بلمسها

R.R said...

احلامنا بتتغير سواء بايدينا او بايادى اخرى فى حياتنا
اجمل حاجه انك توصلى للهدوء الى انتى قلتى عليه
الحلم احيانا لازم نفكر بيه بعقل
مش هدخلك فى المقارنه بين كليتنا وطب بشرى لانك اكيد عارفه الماساه بتاعتهم
ربنا يوفقك وتقدرى تكملى حلمك الاكبر فى بناء شخصيتك القويه الصحيخه
فى مجالك هذا
تحياتى

أحمد سلامــة said...

يعني مبعدتيش كتير بردو
البالطو الابيض معاكي لسه
:)
ربنا يوفقك
اسنان شيك ولذيذة ودكاترتها دماغهم بتعجبني قوي
ربنا يوفقك كمان مرة
تحياتي

Ahmed EIssa said...

بعيد عن البوست حلو فعلا
وان احلي احساس فعلا انك تبقي علي بعد خطوتين بالظبط من احلامك
لكن السؤال انتي فييييييين بقالك زمان ؟؟؟؟

raspoutine said...

رب ضارةً نافعة

تمنباتى لكى بالتوفيق